Прочети още:
Скандинавска вълна I
Скандинавска вълна II

През последните две седмици ви представяхме най-доброто от скандинавската музика. Класацията ни обаче навлезе вече в своята кулминация и днес е време да ви срещнем с изпълнителите, които заслужено заеха челните позиции. Сигурни сме, че последната доза скандинавска музика ще ви зареди с позитивна енергия и с много добро настроение.

[tab name=“4. NIVA“]

NIVA

Само на крачка от челната тройка се нарежда шведският изпълнител NIVA. Макар да няма особено голям музикален актив, от сега е ясно, че той ще се превърне в едно от големите имена на европейската електронна сцена.

Кристиан Нива е роден и живее в Стокхолм, Швеция. От доста години работи в сферата на музиката като диджей, продуцент и певец. През 2007-ма дори издава два сингъла под името The Quietboy, но тогава остава незабелязан от публиката и критиката. Тишината покрай дебюта му обаче не го отказва и няколко години по-късно той опитва отново да завладее музикалната сцена – този път с огромен успех. Зарязва творческите псевдоними и до днес се подвизава под името NIVA.

През 2011-та британският лейбъл Something in Construction издава дебютния му албум Feverish Dream, който е считан за истинско явление. Край с тишината около младия музикант от Швеция! Престижни медии като The Guardian пишат хвалебствени отзиви за албума.

Кристиан продължава да се занимава с музика активно – често може да бъде срещнат на участия в клубове из Европа. Освен това се занимава и с ремиксиране, а много скоро ще очакваме от него и нов албум.

Стилът на NIVA е смесица от електро и дрийм поп и със сигурност може да ви накара да помечтаете.

[/tab] [tab name=“3. Björk“]

Björk, Lykke Li, Karin Park

Три е фатално число и на тази позиция се нареждат три не по-малко фатални жени, които прославиха Скандинавието с нетипичните си песни и уникални гласове.

Ще започна с ветерана сред тях – Björk. Едва ли има човек, който да не е чувал за ексцентричната певица от далечна Исландия.

Кариерата на Björk започва в съвсем ранната й възраст, когато учителят й от музикалното училище в Рейкявик изпраща до едно от местните радиа запис от изпълнението й на I love to love you на Тина Чарлс. Талантът й е забелязан от продуценти и следва запис на самостоятелен албум с детски песни и кавъри.

Навлизайки в тийнейджърските си години, Björk се впуска в местната пънк сцена. В този период талантливата изпълнителка сменя доста имена и групи, някои сред които Spit and Snot, Tappi Tikkarass, KUKL и The Sugarcubes. С последните следва и пробивът й на интернационалната сцена.

Bjork

През 1992-ра се разделя с бандата и се мести в Лондон. В британската столица започва соловата си кариера и записва първия си албум Debut. И това е само началото на едно бляскаво професионално развитие. За последните 20 години Бьорк се превръща в една от най-големите знаменитости на съвременната музика. Албумите й нееднократно са заемали челни позиции в световните класации и са продавани в милиони бройки.

Бьорк е автор на песента на Мадона Bedtime Stories, работила е с артисти като Tricky, Mike Patton, Rahzel и Kelis, а на концертите си хипнотизира хилядите фенове с ексцентричните си визии и песни.

Освен като певица и композитор, Björk се изявява не по-малко успешно и като актриса. През 1999-та съдбата я среща с датския режисьор Ларс фон Триер, който й предлага да напише музиката за новия му филм. Очарован от нея, Триер й дава главната роля в Dancer in the Dark. Björk се превъплъщава в  Селма – бедна работничка във фабрика, която вследствие на вродено заболяване, почти е загубила зрението си. Същата съдба застрашава и сина й, който трябва да бъде спешно опериран и тя е готова на всичко, за да събере парите за лечението. Нежната и мечтателна Селма възприема света по един очарователен начин, всеки шум и звук се превръща в музика, всяка стъпка и движение – в танц, а животът – в един безкраен пищен спектакъл.

Изпълнението на Björk впечатлява кинокритиците по цял свят и й носи награда за най-добра актриса от фестивала в Кан и номинация за Златен глобус.

Има много какво да се каже за Björk, но песните й сами говорят за себе си.

[youtube d9zFt6M_GLo]

Редом до нея, на третата позиция се нарежда и шведката Lykke Li, която макар и да не се радва на същата популярност като Björk, има всички заложби да постигне не по-малък успех.

Lykke Li прави дебюта си през 2008-та с албума Youth Novels, който е изключителен успех в Швеция и Великобритания. Страхотният й мек глас, мелодични песни със смесица от акустика и електроника бързо я правят известна и вторият й албум Wounded Rhymes се превръща в истинско музикално събитие през 2011-та.

На младата певица й предстоят още много успехи и несъмнено я чака статут на култов изпълнител.

[youtube rorfUVmTnGs]

До тези две дами поставяме и още една представителка от Швеция – Карин Парк.

Karin Park

Още с дебюта си през 2003-та Карин успява да шашне цялото музикално съсловие на Норвегия, където живее. Веднага печели наградата за новоизгряваща звезда на норвежките музикални награди, а песента й Superworldunknownе номинирана от радиостанцията р3 и списанието Spirit за една от най-добрите норвежки песни на всички времена.

Музиката на Карин се характеризира в стилово отношение  като електроника и индъстриал поп, като звученето й е значително по-тежко и мрачно, отколкото на другите две дами, споделящи третото място. Също като тях обаче, Парк се отличава със специфичен глас и техники на пеене, които понякога й носят критични сравнения с Björk. Въпреки приликите, Карин заслужено се нарежда под номер 3.

[youtube AGvrWWp3294] [/tab] [tab name=“2. Röyksopp“]

Röyksopp

Само на крачка от върха поставяме една от най-значимите банди на скандинавската електронна музика – Röyksopp.

Свейн и Торньорн са родени в Тромсьо, Норвегия. Още като деца двамата се сприятеляват и споделят едно и също възхищение към северния пейзаж и дългите летни нощи, когато слънцето никога не залязва.

По-късно двамата заминават за Берген и се впускат в местната ъндърграунд сцена. С още няколко музиканти сформират Aedena Cycle, с която издават албум в началото на 90-те. Скоро обаче Свейн и Торньорн напускат бандата, за да основат своя собствена група. Спират се на името Röyksopp, което на норвежки означава вид гъба.

Успехът им идва почти моментално. Първият им студиен албум Melody A.M.  (2001) придобива платинен статус в Норвегия и се продава в над един милион бройки по света. Следват още три студийни албума, интернационална популярност и множество награди, сред които и една Грами. Често канят гост вокалисти и досега са работили с едни от най-известните музиканти на Скандинавието като: Карин Дрейер Андершон, Робин, Erlend Øye и Lykke Li.

Освен това, дуото се занимава и с ремиксиране на песни на други изпълнители. Свейн споделя, че за него е огромно удоволствие да прави ремиски за музиканти от световен калибър като Coldplay, Roots Manuva, Peter Gabriel.

Стилът на Röyksopp е изключително разнообразен. Дуото не се притеснява да експериментира и да смесва елементи от downtempo, synthpop, house, electronica и какво ли още не. Музиката им е вълшебно обаятелна и често, в комбинация с уникалните си клипове, те сякаш създават нова вселена. Характерното електронно звучене и постоянната жажда за нови експерименти поставя Röyksopp съвсем заслужено на втора позиция.

[vimeo 2355334] [/tab] [tab name=“1. The Knife“]

The Knife, Fever Ray

Изборът на две банди на първото място не е плод на нерешителност, а защото двете са абсолютно неделими. Това, което ги обединява, е великата Карин Дрейер Андершон, която някои  може да си спомнят от инди рок-бандата Honey is Cool.

През 1999-та  Карин и брат й Улоф започват съвместната си работа и основават лейбъла Rabid Records, което е и рождението на The Knife.

Музиката на групата е изключително разнообразна и провокативна, смесва елементи от електро и синт-поп, електроника, трип-хоп, транс и каквото още се сещате в момента, но най-общо казано: музиката им е абсолютно експериментална. А гласа на Карин не бихте могли да сбъркате никога – специфичния й тембър и начина, по който често сменя височините. Редовно я наричат „шведската Бьорк” именно заради стила й на пеене, но, според мен, двете певици си имат своя собствена идентичност и не бива да бъдат оприличавани една на друга.

Групата има издадени четири студийна албума, като най-голям успех им носи вторият от тях Deep Cuts от 2001-ва. А една от най-емблематичните им песни си остава Heartbeats.

[youtube 4F-CpE73o2M]

През 2010-та издават „Tomorrow, in a year”, който трудно може да се нарече албум в традиционния смисъл на думата. Това е нещо като експериментален аудио-видео проект, който се осъществява в колаборация с датската театрална компания Hotel Pro Forma и дава началото на нов жанр – електро опера.

The Knife са не по-малко екстравагантни и във визията, и в цялостното си отношение към музиката. Дълго време отказват да правят участия на живо, а и не се очертава скоро да има отново такива. Почти невъзможно е да намерите снимки на Карин и Улоф, на които се виждат лицата им. Обикновено фото-сесиите им са много, много артистични – понякога са в древно скандинавски езически одежди, друг път са с венециански маски. Самите те споделят, че снимките не трябва да показват тях, а да отразяват музиката им.

Докато брат й Улоф обикаля и обогатява клубния живот в Европа под псевдонима Dj Coolof, Карин се посвещава на първия си изцяло самостоятелен проект Fever Ray.  През 2009-та издава албум със същото заглавие, който жъне небивал успех. Музиката се отдалечава леко от електро-поп звученето и Карин задълбава в мистиката и окултното, което ясно личи в пилотното парче When I grow up. Албумът е значително по-мрачен от The Knife, което се отнася и за новата визия на Карин.

Каквото и да прави обаче, тя си остава жрицата на съвременния шведски авангард.

[youtube -WhQ5TiBHVk] [/tab] [endtab]